Konferencja na UAM

 

 

I Międzyszkolna Konferencja Popularnonaukowa

      Dnia 16.06.2015 r. całą klasą II A wybraliśmy się na Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aby zapoznać się z prezentacjami projektów badawczych przygotowanych przez kolegów z innych szkół oraz przedstawić naszą własną. I Międzyszkolna Konferencja Popularnonaukowa rozpoczęła się o godzinie 10:00 i trwała do 14:00. Równo co cztery prezentacje odbywały się krótkie przerwy, które umożliwiały nam dyskusję o przedstawionych projektach.
      Jako pierwsi efekty swojej całorocznej pracy przedstawili uczniowie z IX LO w Poznaniu, mierząc się z tematem „Kobieta w języku”. Poruszyli oni problem form żeńskich w języku polskim. W przygotowanej przez nich ankiecie pytali przechodniów, czy popierają zmiany w języku i jakie są powody tej ewolucji. Większość ludzi opowiedziało się za tym, że nie są ukierunkowani na modyfikacje, a podłożem do przeobrażania się języka jest przede wszystkim emancypacja kobiet, skrajny feminizm czy też moda. Dowiedzieliśmy się, że nasz język jest bardzo zmaskulinizowany, a polskie społeczeństwo nie jest gotowe na rewolucję językową ze względu na swoją konserwatywność.
      Następna grupa to LO w Nowym Tomyślu, które omówiło scenę końcową filmu „Romeo i Julia” z 1996 r. Zgadzając się z tezą, że była to udana adaptacja a odrzucając teorię o marnej ekranizacji, wskazali różnice między wytworem kinematografii a książką. Do poparcia danej tezy przyczynił się fakt, że w filmie, mimo jego nowoczesności, panował ten sam język.
Licealiści z XI LO w Poznaniu dokonali analizy „Średniowiecza i gotyku w literaturze i kulturze epok późniejszych”. Wgłębili się oni w poezję Juliana Przybosia, Zbigniewa Herberta i Edgara Allana Poego, zauważając ich inspirację danymi epokami. Poeci czerpali z motywów grozy, niepokoju, nostalgii, niepewności charakterystycznych dla gotyku i średniowiecza.
     XVI LO w Poznaniu wzięło na temat „Drogę życia według Brandstaettera”. Jedna z uczennic przedstawiła ścieżkę swojego własnego życia opierając się na przeróżnych schematach, dokonując wielu wyborów.
       Po krótkiej przerwie, na środek wyszli uczniowie XI LO w Poznaniu, którzy analizowali „Poezję w porównaniach”. Grupa wnikliwie konfrontowała wiersze „Wietnam” Juliana Kornhausera i „Wietnam 1965” autorstwa Haliny Poświatowskiej.
Kolejnym projektem badawczym było „Odczarowanie baśni”. Omawiania podjęło się I LO w Koninie. Grupa w twórczy sposób zobrazowała znane nam baśnie w diametralnie różny sposób – zamieniając płeć bohaterów („Piękny i Bestia”, „Złota Rybka”), czy też ich wartości.
Wyniki pracy nad tematem „”Giaur” Byrona jako pomysł na serialową, angażującą fabułę” po chwili zaprezentowało I LO w Lesznie. Uczniowie w swojej prezentacji przedstawili własny pomysł na serial – zwizualizowali bohaterów, wymyślili wątki poboczne i ułożyli kawałek scenariusza.
     „Sztukę publicznego przemawiania” analizowali młodzi humaniści z I LO w Turku. Dzięki nim przypomnieliśmy sobie czym jest retoryka oraz dowiedzieliśmy się o erystyce. Szkoła za pomocą własnego materiału filmowego dzięki różnym przykładów zaprezentowała najczęściej popełniane błędy w publicznym przemawianiu.
Po drugiej przerwie I LO w Turku sportretowało swoje miasto i jego dzieje w literackich kontekstach. Wkładając dużo pracy w przygotowanie krótkometrażowego filmu, uczniowie ukazali historię Turka.
W końcu przyszedł czas na poznanie rezultatów ciężkiej pracy grupy z naszej szkoły – II LO w Swarzędzu, pod opieką pani prof. Małgorzaty Mielcarek oraz dr. Marcina Jauksza. Aleksandra Jagiełło, Krzysztof Szymaniak oraz Wiktoria Kowalska z tematem „Wizjonerzy, detektywi, bohaterowie. O dziewiętnastowiecznych fikcjach i ich adaptacjach” poprowadzili zgromadzonych w podróż w głąb motywu superbohaterów takich jak spiderman, czy też detektywów – koledzy omawiali dzieła Arthura Conan Doyle’a i Edgara Allana Poego. Porównywali też adaptacje tychże opowiadań, powieści i komiksów.
      Młodzież z I LO w Lesznie przygotowała dla nas „Szkolny słowniczek gwarowy”, który zawierał gwarę Wielkopolski, skupiając się na kuchni. Licealiści zachęcili nas do wspólnego odnajdywania tłumaczeń gwary.
Na sam koniec „Projekt Brandstaetter” został zaprezentowany przez przedstawicieli III LO w Poznaniu. Uczniowie tworząc piętnastominutowy film podążali za literackimi śladami polskiego pisarza, poety i dramaturga – Romana Brandstaettera.
      Nasze spotkanie około godziny 14:00 dobiegło do końca. Profesorowie podsumowali konferencję, dziękując wszystkim za włożony w projekty trud oraz ogłosili konkurs-niespodziankę na nazwę Międzyszkolnej Konferencji Popularnonaukowej. Bogatsi o nową wiedzę i oczekujący z niecierpliwością na kolejną konferencję, udaliśmy się do domów.
                                                                                                           Julia Kryślak kl.IIa

 

Przewiń do góry Skip to content